top of page
Search

Compliance po slovensky | časť 1

  • Writer: Lucie Schweizer
    Lucie Schweizer
  • Sep 9, 2020
  • 4 min read

Updated: Apr 28, 2021

Dáva to zmysel, ale zatiaľ je to neuchopené


COMPLIANCE ... ČO?


Každá firma rieši Compliance, len to tak možno nepomenovala. S postupnou zmenou paradigmy podnikateľského prostredia, z pôvodného „go for profit“ k novému ponímaniu v prospech „sustainable development“, bude téma Compliance stále viac rezonovať a v stále širšom kontexte.


V sérii týchto článkov sa pokúsim popísať môj pohľad na Compliance. Pokúsim sa pozrieť na to, ako to vzniklo, prečo to na Slovensku funguje tak, ako to funguje a kam môžeme smerovať. Bude to môj názor, ale Váš ma zaujíma tiež. Nemám na nič patent, len možno viac informácií v niektorých oblastiach. Budem však veľmi rada, ak sa ku mne pridáte a budeme posúvať túto tému ďalej. Ak Vás niečo zaujme, dajte o sebe vedieť, alebo posuňte ďalej.

Začnime netradične. Môžete si, prosím, pozrieť nasledujúci obrázok a odpovedať si sám (-a) pre seba, na čo konkrétne súčiastky slúžia? Z čoho pochádzajú? Ak ich dáte dokopy, čo poskladáte? A prečo Vám budú slúžiť viac poskladané, ako takto rozhádzané? Alebo Vám budú slúžiť viacej, ak ich necháte takto rozhádzané? Nečítajte ďalej, ak nemáte odpoveď prosím.

Iba niekedy sa dá kúpiť nové za staré


Zvykli sme si, že staré vymeníme za nové. Prestane fungovať, ideme, kúpime nové. Neopravujeme, vyhadzujeme, kupujeme a dokola. Ak sa to však týka organizácie a procesov vo firme, v tej sa staré veľmi ťažko mení za nové a málokedy máte príležitosť úplne vymeniť, teda „neopravovať“.


Firmy majú svoju DNA, svoju organizáciu, svoje zaužívané postupy. Tie sa osvedčili, takto sa s nimi naučili žiť, takto si ich prispôsobili a robili to tak, ako tomu/čomu verili. Firmy samotné však toto nerobia, kultúru, procesy, organizáciu i energiu firmy určujú jej ľudia a najmä jej majitelia a manažéri. Áno, ste to Vy, kto ste konkrétne zodpovední za to, čo sa deje u Vás vo firme. Ak Vás toto vytočilo, potom už ani ďalej nečítate. Nie je to obsah pre Vás (šetrím Vám čas), ale môžem Vám už teraz povedať, že Compliance problém už u Vás riešite, len o ňom možno neviete, alebo ste si ho pomenovali inak.


Zmeniť vo firme organizačnú schému sa zdá byť jednoduché, kto tým však prešiel, vie čo hovorím. Zmeniť alebo dokonca úplne vymeniť nejaký proces alebo správanie ľudí vo firme je nepomerne zložitejšie a náročnejšie. Zdalo by sa, že zmeníme „papier“, ktorý potrebujeme a je to hotové. Takto jednoducho je to však iba v rozprávkach.


Firmy sa od svojho vzniku rozvíjajú viac menej organicky, vždy kúsok po kúsok, vždy sa niečo pridá, niečo ubudne. Úplne vymeniť firmu za firmu (princípom vyhodím staré, kúpim nové) však môžu iba ľudia. Prosto, úplne procesy, organizáciu, schémy fungovania, trhové nastavenie alebo postavenie nevymeníte. Vždy budeme mať k dispozícii nejaké „súčiastky“ (a vždy ich bude viac ako menej), s ktorými musíte pracovať, aby to celé dávalo zmysel.


Zmysel ....


Zmysel, najmä účel. Prečo firma začala podnikať? Prečo firma podniká? Prečo v tom pokračuje a dokonca chce expandovať, keď podnikanie je stále ťažšie a náročnejšie? Čo je tá esencia, ten dôvod, ten cieľ, ten sen, ktorý sa nasleduje? Rovnako, ako ste si vyššie vedeli (dúfam) odpovedať na otázku, čo pre Vás znamenajú súčiastky na obrázku, rovnakú ideu by ste mali mať o firme, ktorú riadite, vlastníte, alebo pre ňu pracujete – „kto“ je Vaša firma, čo predstavuje, kam mieri, čo prináša.


Historicky sme boli nastavení na zisk. Podnikali sme za účelom vytvorenia zisku a so ziskom spojenými výhodami. Začali sme podnikať, pretože nám to po revolúcii konečne dovolili. Videli sme sa v lepšej verzii kurvahošiguttentag. Proces pozostával najmä z kolobehu: nákup – marža – predaj – zisk – v lepšom prípade investície – nákup – marža – predaj – zisk atď. dookola. A niektorým to dávalo aj sebauplatnenie, úspech, obdiv, možnosti, krídla, doplňte si iné, podľa potreby.


Ako sme my rástli s naším podnikaním, rástla aj firma, jej potreby, jej procesy, nároky a požiadavky, ktoré musí spĺňať. A tak sme k jednoduchému nákup-predaj dopĺňali ďalšie procesy – obstarávanie, výber dodávateľa, zamestnanecká politika, právnici, účtovníci, audítori, bankové transakcie, štatistiky, budgety, plány, reporting, administratíva atď. A pridávali sme ďalšie a ďalšie „súčiastky“ vo forme procesov a schém, podľa potreby a požiadaviek, či už zákonodarcu, klientov alebo regulátorov. Vrátiť sa späť a pozrieť sa či nám „súčiastka“ zapadá do našej predstavy čo tvoríme, sme nemali čas, išlo to rýchlo a zbesilo, a keďže proces bol zväčša aj úspešný, málokedy to bolo aj treba.


Trocha nás prebrala kríza 2008/2009 (na Slovensku a niečo neskoršie), ale vtedy to až tak plošne „nebolelo“ a teda „spätný pohľad“ alebo „obzretie sa“ bolo zväčša veľmi povrchové, ak vôbec. Výnimkou bol však v tomto smere finančný sektor. Vtedy sa išlo do hĺbky a zmeny boli pre jeho prežitie nevyhnutné – najmä v regulačnej oblasti (k dôvodom sa ešte vrátime). So súčasnou krízou ich však čakajú ďaleko ťažšie otázky spojené s prežitím finančného sektora ako takého, my ostatní máme pred sebou obdobie kedy sa budeme musieť vrátiť, obzrieť, vyselektovať, obrátiť naruby, postaviť inak a tak podobne. Nič príjemné, ale dobré veci sú vždy na začiatku ťažké a ťažkopádne.


Takže, máme veľa „súčiastok“ a zväčša nám chýba vízia


Firmy teda v tom čase rástli a bujneli, podľa sektoru viac či menej, ale v zásade bezbolestne v celosvetovom meradle. A potom prišla avizovaná kríza ekonomická, skrytá pod rúškom krízy koronovej. Nenápadne sa nám vkradla do firmy a pomaly ohrozuje, filtruje, preskúšava. Našu nadčasovosť, náš prínos, naše sny transformované do procesov firmy, naše postoje aj vzťahy v podnikaní. Základy, na ktorých je firma postavená, vízia ktorá sa sledovala.


Silu „stavby“ firmy zdozoruje iba kríza, to je fakt. Tá veľmi simplicitným a nevyhýbavým spôsobom ukáže všetky slabé miesta. Vo firmách, máme veľa „súčiastok“, a málokedy sme sa pozreli, či ich máme dosť alebo naopak málo na to, čo . Či z toho počtu sme schopní skutočne niečo hodnotné postaviť. Nikto nás neučil, že podnikanie má mať víziu a stratégiu jej dosiahnutia. Nikto nás neučil, že to je presne to, čo nás podrží, keď bude horšie alebo úplne zle. Nuž, teraz sa musíme vrátiť späť a skúsiť to celé poskladať a dúfať, že nám „súčiastky“ budú sedieť.


Keď sme začínali podnikať, svet sa riadil heslom „go for profit“ v rôznych podobách. Kríza nás nasmerovala vidieť už konečne veci tak, ako sú. Trendy je teraz „sustainable development“ a už je to viac ako 5 rokov, čo je toto celosvetový trend (chápete? 5 rokov!).


A tak ako sa menili nenápadne paradigmy podnikania a my sme si to len málo všímali, tak nenápadne sa nám do firemného života „vkrádalo“ compliance. Viac či menej, ale vytrvalo a zostane tu s nami na pomerne dlhý čas. A nebojím sa povedať, že to bude stále náročnejšie.


Compliance zmenilo v biznise veľa. Väčšinou je Compliance spojované s kauzou Enronn-u (https://cs.wikipedia.org/wiki/Enron). Áno, možno to bol úplný začiatok. Skutočných dôvodov pre zavedenie Compliance tak, ako ho poznáme dnes vo svete, je však o mnoho viacej a poznať tie dôvody je kľúčom k spletitej problematike Compliance a ako ju uchytiť tak, aby sa stala prínosom a nie záťažou. O tom však nabudúce a bude to výživné!


 
 
 

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page